Czym jest Wychowanie do życia w rodzinie?

10 luty 2017

Nauczanie przedmiotu Wychowanie do życia w rodzinie w gimnazjum reguluje podstawa programowa dla III etapu edukacyjnego (stanowi ona załącznik numer 4 rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej uchwalonego 27 VIII 2012 roku). Zgodnie z jej założeniami nauczyciel swoje zajęcia opiera o pięć głównych celów kształcenia. Przedstawiamy je w niniejszym artykule. Omawiamy także szczegółowe treści nauczania. Dotyczą one życia rodzinnego, społecznego i seksualnego. 

Cele kształcenia 
Pierwszym z nich jest krzewienie wśród młodych osób postawy szacunku do siebie nawzajem, zarówno w kontekście funkcjonowania w społeczeństwie, jak i w rodzinie. Wskazywane są wartości, które pozwalają stymulować samorozwój. Gimnazjaliści uczą się, jak rozpoznawać i wyrażać własne emocje, szczególnie te, które są charakterystyczne dla okresu dojrzewania. Dowiadują się, jak w rozsądny sposób odczytywać informacje przekazywane w różnego rodzaju mediach, w tym Internecie - ma to na celu zabezpieczenie ich przed zgubnym wpływem niektórych treści. Poznają także instytucje poradnictwa dla osób w swoim wieku. Co ważne, nauczyciel przekazuje im wiedzę z zakresu rozwoju biologicznego człowieka ze szczególnym uwzględnieniem sfery seksualności – wskazuje na konieczność samoakceptacji i rozważa zagadnienia etyczne ze wspomnianego obszaru. 

Biologia i znaczenie życia 
Na zajęciach gimnazjaliści poznają fazy rozwoju ludzi – od etapu prenatalnego, przez narodziny, niemowlęctwo, dojrzewanie itd. Istotny nie jest jednak jedynie kontekst biologiczny. Nauczyciel przede wszystkim zwraca uwagę na wartość życia samego w sobie. 

Funkcjonowanie w rodzinie i społeczeństwie 
Tematy kolejnych lekcji dotyczą relacji społecznych i rodzinnych. Prowadzący zajęcia ukazuje zwłaszcza, jak duże znaczenie mają dla nas – albo powinny mieć – autorytety. Uczy budowania pozytywnych relacji. Jednocześnie ukazuje, w jakich sytuacjach należy być asertywnym. Ukazuje wzorce właściwego zachowania i funkcjonowania w rodzinie. Omawia takie zagadnienia, jak rodzina niepełna czy konflikt pokoleń. 

Dojrzewanie i seksualność 
Na wielu lekcjach poruszana jest kwestia dojrzewania płciowego, seksualności oraz miłości. Nauczyciel wskazuje na różnice pomiędzy miłością platoniczną, fascynacją a dojrzałym uczuciem. Uczy umiejętności radzenia sobie z problemami okresu dojrzewania. Zarazem uwzględnia fakt, że przebiega on inaczej w przypadku kobiet i mężczyzn. Pokazuje, że kwestia płodności jest wspólna dla obu płci. Przestrzega przed seksualnym uprzedmiotowieniem jednostki ludzkiej. Kładzie nacisk na to, że największe znaczenie w kontekście płciowości ma miłość i rodzicielstwo. 

Poruszana jest także kwestia inicjacji seksualnej i tożsamości płciowej. Nauczyciel rozważa również problem planowania rodziny. Podkreśla fakt, że odpowiedzialność powinna być dla uczniów jedną z głównych wartości podczas wkraczania w dorosłość i później.