Informatyka w gimnazjum

2 listopad 2016

Nauczanie informatyki na trzecim etapie edukacyjnym – czyli w gimnazjum – opiera się na podstawie programowej. Dokument ów określa zakres zagadnień, z którymi uczniowie zapoznają się podczas lekcji. Uczą się oni m.in. korzystać z edytorów graficznych – opanowują takie umiejętności, jak generowanie prostych animacji czy modyfikowanie formatów dokumentów graficznych. Nauczyciel przybliża im możliwości wykorzystywania edytorów tekstu (tworzenie publikacji z przypisami, tabelami i nagłówkami, formatowanie tekstu, wstawianie kolumn). W oparciu o pewne treści nauczania obecne na innych lekcjach, takich jak fizyka czy matematyka, uczniowie na zajęciach z informatyki rozwiązują również zadania przy wykorzystaniu arkuszy kalkulacyjnych (np. Excel). Co więcej, gimnazjaliści uczą się obrazowania wyników wspomnianych obliczeń w formie graficznej. Stawiają także swoje pierwsze kroki w zakresie projektowania stron internetowych (wprowadzanie tekstu i grafik, tworzenie linków).

Uczniowie poznają także gry edukacyjne oraz programy (np. aplikacje pozwalające tworzyć symulacje pewnych zjawisk chemicznych bądź fizycznych), które umożliwiają rozwijanie się w innych dyscyplinach niż informatyka. Gimnazjaliści zostają również uwrażliwieni na niektóre kwestie prawne i etyczne na zajęciach poświęconych przestępczości internetowej czy własności intelektualnej.