Kiedy warto wybrać się do logopedy?
11 październik 2021
Jednym z głównych wyzwań dla wszystkich jest aktualnie epidemia koronawirusa - trudno powiedzieć, kiedy skończy się definitywnie. Z tego powodu pewne z pozoru drobne problemy niekiedy schodzą na drugi plan. Nie pozwólmy jednak, aby tego rodzaju utrudnienia wpływały na dzieci. Zaniedbania logopedyczne mogą decydować o rozwoju naszych pociech.
Mamy lepsze możliwości, by obserwować rozwój naszych dzieci
Trzeba powiedzieć, że szczególnie w aktualnej sytuacji mamy większe niż wcześniej możliwości zwrócenia uwagi na nasze dzieci. Wiele osób spośród nas pracuje zdalnie i przebywa głównie w domu, podobnie jak dzieci, których lekcje - w zależności od natężenia epidemii - często odbywają się online. Warto więc obserwować nasze córki i naszych synów chociażby pod kątem rozwoju ich mowy i zdolności komunikacyjnych. W przypadku zauważenia problemów związanych z artykułowaniem głosek nie zwlekajmy i skonsultujmy się z logopedą. Poniżej przedstawiamy szereg sytuacji, w których jest to konieczne.
Kiedy zgłosić się z dzieckiem do logopedy?
Pewne symptomy powinny być dla nas alarmujące niezależnie od tego, jaki jest wiek naszego dziecka. Pierwszym (z pozoru niepozornym) sygnałem jest fakt, że dziecko chrapie. Niepokojące mogą również być infekcje uszu, które stale nawracają. Nie lekceważmy także podejrzenia wad zgryzu - mogą one mieć bowiem wiele niekorzystnych konsekwencji w przyszłości. Do logopedy należy zwrócić się też wtedy, gdy zauważymy, że nasze dziecko nieoczekiwanie i bez powodu przerywa rozmowę bądź gdy ma to miejsce w określonych kontekstach.
Ze specjalistą trzeba skonsultować się również w sytuacji, kiedy zaobserwujemy u córki lub syna chrypkę albo tzw. nosowy głos. Podejrzenie powinien wzbudzić ponadto fakt, że dziecko odczuwa dyskomfort przy szczotkowaniu zębów i dotykaniu ust oraz że obawia się wizyt u stomatologa. Należy też pamiętać, że do logopedy powinno być skierowane dziecko, które oddycha nie przez nos, tylko przez usta.
Warto ponadto wiedzieć, na co zwrócić uwagę, kiedy nasz syn albo córka osiągnie wiek sześciu lat. Wówczas wyraźną przesłanką do tego, żeby udać się razem z nim lub nią do logopedy, jest niewymawianie litery “r”, nieumiejętność tworzenia rozbudowanych wypowiedzi czy niewłaściwe artykułowanie innych zgłosek. Zaleca się zadbać o to, aby uporać się z tymi problemami jeszcze przed tym, jak dziecko uda się do szkoły.
Przed ukończeniem przez dziecko czwartego roku życia nie lekceważmy natomiast takich symptomów jak niewyraźna w dalszym ciągu wymowa, niezdolność do formułowania zdań o charakterze pytającym, zacinanie się, czy ubezdźwięcznianie pewnych wyrazów (np. mówienie “forek” zamiast “worek”). Wszystkie z nich powinny skierować nas z dzieckiem do logopedy.
W naszej Prywatnej Szkole Podstawowej nr 5 w Krakowie zwracamy uwagę na rozwój mowy dzieci (również tych nieco starszych) oraz - gdy jest taka potrzeba - umawiamy na spotkanie z logopedą.