Najważniejsze zmiany w nowej podstawie programowej

19 lipiec 2017

Nowa podstawa programowa będzie wprowadzana do polskiego systemu edukacyjnego etapami. Od najbliższego roku szkolnego zacznie obowiązywać w klasach I, IV i VII szkoły podstawowej, natomiast w klasach II, III, V i VI – od następnego roku, czyli 2018/2019. Od roku 2017/2018 nauczyciele i uczniowie będą mieć do czynienia z najnowszą podstawą również w szkołach policealnych, w branżowej szkole pierwszego stopnia, w szkołach specjalnych specjalizujących się w przysposobieniu do pracy i w szkołach podstawowych przeznaczonych dla uczniów o niepełnosprawności intelektualnej w stopniu znacznym oraz umiarkowanym.

Program wychowawczo-profilaktyczny, spiralny układ nauczania, edukacja dla bezpieczeństwa

Do najważniejszych innowacji, jakie wprowadzi nowa podstawa programowa do nauczania w Polsce, należy zintensyfikowanie działań o charakterze wychowawczym oraz profilaktycznym, które w większym stopniu wejdą w zakres obowiązków grona pedagogicznego. Co ważne, powróci tzw. spiralny układ, według którego uporządkowane będą treści nauczania. Oznacza to, że wiedza, którą przyswoją uczniowie we wcześniejszych klasach, będzie również przypominana w następnych. Dzięki temu opanują ją w sposób trwały. W polskim szkolnictwie większego znaczenia nabierze również kwestia edukacji dla bezpieczeństwa, której m.in. poświęcone będą zajęcia z ratownictwa medycznego.

Praca zespołowa, projekty edukacyjne

Nacisk zostanie położony na różnego rodzaju metody dydaktyczne skupiające się na pracy grupowej uczniów. Ich celem będzie rozwiązywanie konkretnych problemów. Częściej będą oni także przygotowywać projekty edukacyjne. W celu wprowadzenia tych zmian w ramowym planie nauczania zostanie zwiększona liczba godzin przeznaczonych dla niektórych przedmiotów.

Większa rola języków obcych

Uczniowie będą także w sposób bardziej systematyczny przyswajać języki obce nowożytne. Ich edukacja w tym zakresie będzie nieprzerwana przez okres dwunastu bądź trzynastu lat w przypadku pierwszego języka obcego oraz przez sześć do siedmiu lat w przypadku drugiego języka obcego. Co więcej, znaczącym novum będzie możliwość podjęcia nauki w klasach dwujęzycznych, które pojawią się już w szkołach podstawowych i obejmować będą klasę siódmą oraz ósmą.

Programowanie oraz nauczanie z zakresu technologii informatyczno-komunikacyjnych

Dużą zmianę stanowić będzie wprowadzenie do podstawy programowej lekcji z programowania. Obecnie stanowi ono jedną z najbardziej cenionych na rynku pracy umiejętności, dotychczas jednak zajęcia poświęcone tej dziedzinie nie były przewidziane w szkołach. Generalnie większą rolę odgrywać będzie nauczanie poświęcone problematyce technologii informatycznych oraz komunikacyjnych (TIK). Elementy dotyczące tego obszaru pojawiać się będą na różnych przedmiotach lekcyjnych.