Dlaczego warto rozwijać umiejętność programowania u uczniów szkoły podstawowej?
26 wrzesień 2025
Otaczający nas świat rozwija się w coraz większym tempie. Żeby za nim nadążyć, warto postawić na rozwój umiejętności, które pomagają lepiej go zrozumieć. Do grona takich cennych zdolności od pewnego czasu należy programowanie. Zajęcia z tej dziedziny są prowadzone w coraz większej liczbie miejsc – nie tylko o szkołach średnich, ale również podstawowych.
Umiejętności programowania ‒ co zapewniają?
Zawód programisty jest obecnie kojarzony z prestiżem oraz dobrymi zarobkami. Z tego względu coraz więcej rodziców chciałoby, aby ich pociechy rozwijały się właśnie w tej dziedzinie. Jednak nauka programowania daje maluchowi znacznie więcej korzyści niż tylko dobre perspektywy zawodowe. To, co można zyskać dzięki nauce programowania, to
- rozwój myślenia algorytmicznego, czyli nastawionego na rozwiązywanie złożonych problemów krok po kroku; co pomaga zmierzyć się z dużymi wyzwaniami,
- kształtowanie osobowości, w tym takich cech jak cierpliwość, proaktywność i wytrwałość, jako że programowanie to umiejętność wymagająca długiego czasu dość intensywnej nauki,
- umiejętność uczenia się na błędach, ponieważ uzyskanie oczekiwanego rezultatu w programowaniu wymaga wielu prób i doświadczeń,
- poprawa kreatywności i przeświadczenie, że każdy problem można rozwiązać na kilka różnych sposobów, jeśli tylko zacznie się myśleć w sposób nieszablonowy,
- lepsze rozumienie matematyki, jako że programowanie i ,,królowa nauk" są ze sobą ściśle powiązane, ćwiczenie się w umiejętności programowania od najmłodszych lat pozwala lepiej zrozumieć przedmiot, z którym uczniowie mają zazwyczaj sporo problemów.
Jak uczyć dzieci programowania?
Dzieci należy zawsze uczyć poprzez zabawę – w ten sam sposób powinno się podejść do nauki programowania. Rodzice chcący, aby ich pociechy rozwijały się w tym właśnie kierunku, powinni zwrócić przede wszystkim uwagę na to, czy dana szkoła podchodzi do zajęć z programowania jako odhaczenia przykrego obowiązku wynikającego z podstawy programowej, czy może stawia na rozbudowę zaplecza laboratoryjnego ‒ technicznego oraz rozwój w tym zakresie kadry nauczycielskiej. Dobrym uzupełnieniem może być też zapisanie dziecka na zajęcia pozalekcyjne lub gry edukacyjne nastawione właśnie na rozwój w dziedzinie programowania. Warto również wspierać dziecko w jego wysiłkach oraz nigdy nie krytykować rezultatów, aby nie zniechęcić go do zajęć.
Od kiedy można uczyć dzieci programowania?
W szkołach podstawowych pierwsze zajęcia z programowania są wprowadzane już w pierwszej klasie. Są one oczywiście prowadzone bardziej w formie zabawy niż suchej teorii przedstawionej w książce. Dzięki temu proces nauki już od najmłodszych lat wzbudza w dzieciach pozytywne skojarzenia, co zachęca je do dalszych wysiłków w okresie dorastania.
Dzieci uczęszczające do Prywatnej Szkoły Podstawowej nr 5 w Krakowie również mierzą się z tematyką programowania. Sprzyjają temu dobrze wyposażone pracownie informatyczne, ale i nauczyciele, których otwarte umysły pozwalają na wdrażanie w życie poszczególnych klas coraz to nowszych pomysłów edukacyjnych, również w sferze technologicznej!
